måndag 9 augusti 2010

Fototriss 103 - Symmetri

Som första bidrag till fototrissen har jag tittat igenom mina gamla bilder för att se om det fanns något som passar till temat Symmetri. När jag satt och bläddrade bland mina bilder kändes det som om symmetri är något som finns med redan när man tar fotot.  Kanske handlar det om en omedveteten strävan att balansera motivet så det inte upplevs som "oroligt". I vilket fall som helst, för att se de andras motiv inom fototrissen kan ni klicka på länken här.




Bild 1 - 2009 Röros.
Inte enbart husen som omger vägen är symmetriska, även den grå himlen och gatan bildar symmetri. Smågrå bild från en pittoresk gammal gruvstad.










Bild 2 -2010 Polen
Spegelsymmetri uppträder oftare än man tror. Såg först inte spegelbilden under svanen förrän jag tittade närmare. Även om symmetrin är  flyktig så fanns den där då jag tryckte på avtryckaren. Beskar bilden för att framhäva symmetrin.

















Bild 3 - 2010 Hestra skidbacke. 
Det är en lustigt övergiven känsla man får av att se tomma liftar på sommaren. Det är som att betrakta tomma karuseller på vintern. I vilket fall som helst så är ju liften en konstruktion som utnyttjar symmetrin för att fungera - bilden kändes därför ganska ok.

6 kommentarer:

  1. Snygg triss! Det du skriver om spegelsymmetri känner jag är vanligt inom många aspekter av fotografin. Det är ofta jag upptäcker saker på bilden som jag inte fokuserat på vid själva fotograferandet, speciellt när det gäller miljö.

    SvaraRadera
  2. Det var snygga varianter på veckans symmetritema.

    SvaraRadera
  3. Det var en bra tolkning av symmetri, fina bilder. Tack för din kommentar hos mig =).
    Jag använde Photoshop Elements 6,0 till mina trissbilder och där lade jag på en effekt som heter "gammalt foto". Sen har jag ändrat lite på nivåerna. Kul att du tyckte om dom. Mvh Susanne

    SvaraRadera
  4. Röros är så vackert....kanske mera trolsk stämning på vintern där.
    Tack för kommentaren och vad skoj att ni varit i Vilhelmina. Synd att det regnade då. Nyfiken fråga...var kom ni från för håll? Saxnäs/Klimpfjäll, Dikanäs eller Hemavan/Tärnaby?

    SvaraRadera
  5. Schysst triss. Härliga motiv, fastnar för den sista som ger en längtan av vinter och skidåkning.

    SvaraRadera